Få råd til en ladcykel i dag ved køb på afbetaling rente- og gebyrfrit.
Fra at hjælpe ungerne frem og tilbage til skole til at slæbe de ugentlige indkøb hjem eller gå tur med hunden, finder folk, at ladcykler er alletiders til at gøre livet lettere i lokalsamfundet.
Køb el ladcykel på afbetaling her:
Pedalatleten: Ladcykel
Hos Pedalatleten finder du ladcykler af mærket Urban Arrow.
Deres afbetaling foregår rentefrit igennem Santander.
CykelPartner: Ladcykel
Hos CykelPartner kan du finde Ladcyklen Dolly Cargo Bike.
Afbetaling hos CykelPartner foregår med Anyday, hvor du kan dele din betaling op i 4 dele med 0% renter eller gebyr.
Fri bikeshop: Ladcykel
Fri Bikeshop er Danmarks største cykelkæde, der består af over 100 butikker delt ud over hele Danmark.
Her finder du alt indenfor ladcykler.
De tilbyder rentefri afbetaling gennem Nordea Finans.
Ladcykel afbetalingseksempel (Nordea Finans):
Batavus FIER 3 | Afbetaling |
---|---|
Kredit | 37.399 kr. |
Mnd. ydelse | 1.223 kr. |
Afbetalingsperiode | 36 måneder |
Fri BikeSmart vedligehold | 6.000 kr. |
ÅOP | 0% |
Debitorrente | 0% |
Totalt beløb | 43.999 kr. |
Din guide ladcykel & elektriske ladcykler
Vil du gerne transportere mere end dig selv? Så er der læssevis af muligheder derude!
Ladcykler fås i forskellige udformninger og størrelser og kan veje fra 20 til 40 kg – de billigere af slagsen er normalt tungere. Dertil kan du måske lægge 30-40 kg børn, hundemad, cement eller hvad det nu skal være på dit last-dyr, så det er afgørende at få den rigtige cykel med de rigtige gearindstillinger til dit lokale terræn.
En ikke-elektrisk ladcykel kan virke helt fint, selv når de er fuldt læsset, hvis du bor, hvor det er fladt, men tilføj lidt bakker og børn, der ikke bliver mindre efterhånden, så får du så småt brug for hjælp.
Rimeligt gode elektriske motorer til cykler er fremkommet på et tidspunkt, hvor antallet af fabrikanter af ladcykler aldrig har været højere. Det er selvfølgelig både positivt og spændende: Hele ideen med lad- og brugscykler er at hjælpe dig med at gøre mere på cykel, og en ladcykel med elektrisk hjælpemotor kan udjævne bakker og forkorte afstande.
Fremkomsten af pålidelige og kraftige elcykel systemer har gjort hele forskellen for ladcyklen. Du vil måske endda kunne afskaffe familiens anden bil!
Ladcyklen er ikke noget specielt. Der findes et stort udvalg af cykler, både hvad angår design og pris. I Storbritannien fås ladcykler stort set i fire udformninger.
Kassecykler (eller Long Johns)
Det er nok disse tohjulede cykler, du ser for dig, når der er nogen, der siger ‘ladcykel’ til dig. De har et forhjul, der er flyttet fremefter med en lavt siddende kasse foran cyklisten. Styringen foregår via kabler eller kæder. De blev først fremstillet i Danmark i 1920’erne, og de er nok de nyttigste, når du har meget at slæbe på, og de fleste kan bære to unger eller masser af indkøbsposer efter en tur i supermarkedet.
Urban Arrow familien
Urban Arrow fås i forskellig konfigurationer, herunder med en kasse, der kan aflåses.
To cykler sætter det gamle på hovedet ved at sætte kassen bagpå, nemlig Madsen-cyklen (laves ikke længere) og Mike Burrows 8 fragtcyklen. Der kan siges meget for og imod, men alle kan blive enige om, at det er at foretrække, hvis kassen er foran, så man kan se, hvad man fragter. Det er specielt vigtigt, hvis man fragter børn eller hunde – det er rart at have øjenkontakt.
Langhale (eller Bæverhale)
Forestil dig en almindelig cykel, hvor baghjulet er trukket lidt tilbage med en længere bagagebærer bagtil. Det er oprindeligt et afrikansk lastbærende design, som blev gjort populært af en gruppe unge mænd i San Francisco, som skabte den såkaldte xtracycle og Yuba Mundo’en (fra et tysk design).
Xtracycle 8e
Det lille baghjul på denne Xtracycle holder tyngdepunktet lavt.
Den lange hale kan holde masser af gods i specialfremstillede cykeltasker, eller også kan du spænde dit habengut på den forlængede bagagebærer. Det er den mest alsidige cykel til at transportere to børn, når først de kan sidde i en barnestol, og du kan også transportere en anden voksen uden problemer.
Midt mellem en almindelig cykel og en langhalet har vi mellemhalen Min’Ute fra Kona, som bare er en lille smule længere, så man kan have flere indkøbsposer med hjem.
Trehjulere
Trehjulede cykler har som regel to forhjul. De bedste af dem kommer fra det kontinentale Europa, især Danmark og Holland. Trehjulede cykler koster lidt ekstra, men de er alligevel populære, og der er en serie af modeller, der er fremstillet i det Fjerne Østen, som fås til lavere priser.
Når du holder stille, er tre hjul selvfølgelig meget mere stabile end to, hvilket gør en trehjulet cykel virkelig god til boder og is-salg. Det tager lidt tid at lære at køre på trehjuler: Det med at styre og dreje føles meget anderledes end med en tohjulet cykel, fordi du ikke kan læne dig ind i svinget (undtagen med cykler fra danske Butchers & Bicycles, som laver en lækker kranktrukket elektrisk trehjuler, hvor man kan læne sig).
Christiana 3107
Christiana 3107 er en klassiker, der kan bruges til alt lige fra barnetransport til hotdogbod.
Der findes budcykler lavet i Storbritannien af Maximus og Iceni med to baghjul og et forhjul. De bruges som regel som cykeltaxier og af budtjenester.
Hvad du nu har!
Den fjerde type af ladcykler udvisker linjerne – mange cykler kan tages i brug som ladcykler. Det kunne bare være din almindelige cykel med bagagebærer på!
Vi er vandt til stativerne til cykeltasker foran og bagtil, porteur stativet – hvor stativet foran sidder fast på rammen i stedet for forgaflen – det er en måde, hvorpå man kan tilføje en fleksibel platform, hvor man kan placere en computertaske eller et par indkøbsposer.
Raleigh Roundsman 22
Raleigh’s Roundsman anvender porteur stativer på en cykel med almindeligt hjulstel.
Fordi læsset er adskilt fra styringen, påvirker det ikke håndteringen så meget, og stativet byder på nyttig ekstrakapacitet uden at gøre cyklen længere eller meget tungere. Winora, Civia, Soma, Omnium og Bicicapace er nogle af de firmaer, der i øjeblikket laver cykler i porteur-stil.
Træksystemer
Foruden valget af ladcyklens stil, skal man også tage beslutninger om, hvilken slags træksystem, man vil bruge. Der er tre grundlæggende muligheder.
Forhjulsmotor
Forhjuls-motorer er de billigste at installerer, og de kan stort set efterinstalleres på hvad som helst. De er dog ikke så gode til at trække et læs op ad bakke ved mindre end deres optimale hastighed.
Det, der som regel sker, er at motoren, idet man sætter farten ned op ad bakke, trækker/skubber mindre. Og det det værste, der kan ske, er at du løber tør for damp halvvejs oppe ad bakken på vej hjem! Forhjuls-motorer kan også have svært ved at få fat, hvis du har en cykel, der har meget af vægten bagtil.
Baghjulsmotor
Baghjuls-motorer fungerer som regel med et derailleur gearsystem, der er let og almindeligt. Derailleur systemer kan give dig et godt gear interval, og en motor, der kører med et derailleur system, er som regel mere effektiv. Det meste af vægten ligger også over motoren, og cyklens styring påvirkes ikke.
Baghjulmotorer er ret lette at installere, så de er ideelle til efterinstallering på en ladcykel. Det canadiske Bion-x system er måske det mest brugte af disse.
Den største ulempe ved en baghjulsmotor er, at den ikke giver dig mulighed for at bruge et navgearsystem som Shimano Alfine, hvis fordele omfatter lav vedligeholdelse, men som også gør det muligt at skifte gear, når man holder stille, hvilket kan være en stor fordel, når man kører på en tung cykel, der pludselig kan stoppe i højeste gear, og så kan man måske ikke skifte gear uden at flytte sig.
Centermotor (krankmotor)
Dette er så småt ved at blive normen for produktionen af gode ladcykler, såvel som generelt dyrere e-cykler. Motoren befinder sig i en specialdesignet ramme, hvor den erstatter understangen og trækker kæden direkte. Centermotor systemer er generelt jævnt kørende, kraftige og en fornøjelse at køre med.
De vigtigste fabrikanter er i øjeblikket Bosch and Shimano, og der er andre fabrikanter, der brænder efter at få fodfæste i det voksende marked. Centermotorer vil virke med hvilket som helst gearsystem, herunder navgear, hvor Bosch generelt passer meget fint sammen med et Nuvinci N380 uendeligt variabelt navtræk og Shimano Steps motoren bruger Di2 teknologi med sit Alfine nav.
Efterinstallering af centermotor
Hvis du har en ikke-elektrisk ladcykel med en almindelig understang, kan du stadig efterinstallere et motorsystem på din eksisterende cykel. De to vigtigste systemer er Sunstar og Bafang, og de kan begge trække både dig og dit læs op ad selv den stejleste bakke.
Det ene eller andet af systemerne installeret sammen med Shimano Nexus, Alfine eller Sturmey Archer navgear kan give problemer, fordi gearskift under læssets vægt vil belaste gearkassen og ødelægge den uopretteligt – det er af den grund, at Shimanos Di2 navgear vil holde lidt igen under gearskift, når det integreres med en Shimano eller Bosch centermotor.
For efterinstallerede kranktræksystemer er det en god ide at være forsigtig og gøre plads til et Nuvinci nav i budgettet fra begyndelsen. Disse nav har ikke bestemte ratioer og fungerer virkelig godt med en centermotor.
Bafang efterinstalleret centermotor
Bafangs MM G31 motor kan efterinstalleres på et normalt stel.
Udvalget af ladcykler med centermotor i Storbritannien er i øjeblikket begrænset, men heldigvis er dem, der ligger øverst i prisintervallet, gode, hver især med deres egne egenskaber og fordele.
Batterier
Batterivalget er også vigtigt for enhver type motor, selvom det i modsætning til motoren er noget, du nemt kan opgradere efter købet af cyklen. Når du køber en e-cykel, er det som regel begrænset, hvad der følger med som standardudstyr, selvom visse fabrikanter nu tilføjer muligheden for en lang række batteristørrelser, så du kan udstyre cyklen efter eget behov.
Et større batteri betyder, at du får lidt ekstra rækkevidde og lidt ekstra vægt, selvom den ekstra vægt egentlig ikke er noget problem på en tung ladcykel.
Generelt er tommelfingerreglen med alle batterier, at jo højere tallet er, jo længere er din potentielle kørselsafstand. Batteriet er dog den dyreste af cyklens individuelle dele, så extra kørselsafstand koster flere penge.
E-cykel batterier
spænder fra omkring 200Wh til over 600Wh i størrelsen. Til en ladcykel har du virkelig brug for mindst 400Wh, som vil give dig en kørselsafstand på 30-40 km, mindre på cykelture gennem bakker eller med tunge læs. Masser af ejere vil alligevel ikke få brug for en enorm kørselsafstand – der er måske kun nogle få kilometer til skolen, og der er som regel ikke langt til det nærmeste supermarked.
Hvad er den bedste ladcykel?
De mest populære ladcykler i Danmark er: Winther, Batavus, Christiania bikes.
Kan man vælte på en ladcykel?
En ladcykel kan godt vælte. Derfor bør du være ekstra opmærksom på vej og forhold, når du kører med børn i ladet. Pas særligt på i skarpe sving og når du bremser.
Du er måske også interesseret i: